Radar pierwotny - PSR
Radar pierwotny to podstawowy typ radaru, który działa na zasadzie emisji fal radiowych i analizy ich odbicia od obiektów. Umożliwia wykrywanie i lokalizację obiektów bez potrzeby posiadania przez nie jakiegokolwiek aktywnego urządzenia nadawczego (np. transpondera).
W realizowanych projektach spółka GISS opiera się na produktach firmy ELDIS, takich jak radar RL-2000, będący rozwiązaniem najnowszej generacji, który wykorzystuje aż do 4 różnych zakresów częstotliwości, pracując z sygnałami o polaryzacji liniowej, kołowej i eliptycznej. Spełnia on standardy EUROCONTROL i ICAO, co gwarantuje jego zgodność z międzynarodowymi wymaganiami w zakresie bezpieczeństwa i efektywności zarządzania ruchem lotniczym.
Kiedy wykorzystać radar pierwotny?
Radary pierwotne wykorzystywane są głównie do wykrywania i śledzenia obiektów, które nie posiadają aktywnych urządzeń nadawczych, takich jak transpondery. Dzięki temu znajdują zastosowanie w wielu branżach, takich jak:
- Wojskowość – wykorzystywane w obronie przeciwlotniczej i przeciwrakietowej czy do wykrywania jednostek o zmniejszonej wykrywalności.
- Lotnictwo cywilne – do kontroli ruchu lotniczego i monitorowania przestrzeni wokół lotniska.
- Nawigacja morska – używane do monitorowania ruchu statków i unikania kolizji.
- Meteorologia – do prognozowania pogody i detekcji ekstremalnych warunków atmosferycznych.
- Warunki awaryjne i trudny teren - Do lokalizowania obiektów w przypadku awarii transponderów lub w obszarach o dużym zagęszczeniu przeszkód terenowych, gdzie inne radary mogą mieć ograniczone działanie.
W praktyce, w systemach kontroli ruchu lotniczego dane pozyskiwane z radarów pierwotnych dostarczają kontrolerom i pilotom istotnych informacji na temat odchyleń statku powietrznego oraz jego odległości od punktu przyziemienia podczas podejścia końcowego do lądowania.
Czemu w GISS wykorzystujemy radary pierwotne firmy ELDIS?
Firma ELDIS posiada wieloletnie doświadczenie w projektowaniu, produkcji i instalacji systemów radarowych w ponad 25 państwach, w tym w Polsce. Ich najnowsze rozwiązanie – RL-2000 spełnia standardy EUROCONTROLL oraz ICAO, łącząc w sobie modularną budowę, elastyczność konfiguracji, znakomitą niezawodność działania i niski koszt eksploatacji w porównaniu do czasu życia produktu. Ponadto, całość systemu może zostać doposażona w radar wtórny (MSSR), tworząc kompleksowe kolokowane rozwiązanie do monitorowania obszarów TMA (ang. Terminal Maneuvering Area).